Fjorårets var et år «på reisefot» for Hokksund ByTeater – med Kafka spilt i Praha, NEATA-festival i Porovoo, Finland og til teatefestival på hjemplassen til instruktør Dado, nemlig Mostar i Bosnia/Herzegovina. Her er utdrag fra noen reisebrev de har sendt til NATF, som de fikk 10.000 kroner i reisestøtte fra.
Apostrof-festivalen
Med stykket «Metamorphosis» etter Franz Kafka, var Hokksund ByTeater en av åtte forestillinger som ble valgt ut til den 16. Apostrof, en internasjonal festival for uavhengige og amatørteater i Praha. Teateret ble valgt ut blant ca. 60 kandidater fra hele verden, og som eneste representant fra Norge. Det hele var kun mulig med god støtte fra Norsk Teaterråd, Norsk Amatørteaterforbund, Øvre Eiker Kommune, Buskerud Teater, Teaterrådet Buskerud og Øvre Eiker Teaterråd.
Fredag 27. juli satte gjengen fra nedre Buskerud kursen mot den Tsjekkiske hovedstad, der gruppa også til tid til å besøke flere kjente Kafka-steder. Det ble også tid til å bli kjent med flere av de menneskene som hvert år arrangerer festivalen. Ikke få kilometer ble lagt bak oss på brosteinene. Festivalen stilte også med en guide for oss, Vojta Vavra, som gjorde alt som stod i hans makt for at gruppen skulle være fornøyd. Dette gjaldt også å få de rette rekvisitter på plass. Hokksund ByTeater hadde fått æren av å spille ved Divadlo Na Zabradli som er festivalens hovedscene. Dette er et lite teater med store tradisjoner. Det var ved dette teateret Vaclav Havel startet sin teaterkarriere, lenge før sin politiske. Teateret har også sterke bånd til den Tsjekkiske teaterhøyskole. Etter eget ønske fikk de spille på studioscenen, og det var ikke en ledig plass da skuespillerne entret scenen.
Det skal legges til at det aldri er lett å tolke Kafka i Tsjekkia. Det rører ved noe grunnleggende, og mange med Kafka og hans virke som levebrød tar gjerne turen for å se slike stykker. Onsdag 2. juli var intet unntak. Men de som før forestillingen virket nervøse, leverte til gangs på scenen. Det var en viss forbauselse blant publikum da man etter forestillingen kunne fortelle at de alle bare gjorde dette på sin fritid. Selv om Hokksund ByTeater ikke reiste fra Praha med en pris i bagasjen, la de igjen en fantastisk forestilling som gjorde ære på den tsjekkiske forfatteren. Ikke minst kom man med sitt gode humør og engasjement, som festivalen setter stor pris på. Hokksund ByTeater måtte reise videre etter endt forestilling, for å være med på en festival i Finland. Thomas K. Solbakken mottok diplomer og lovord på vegne av teateret under festivalens avslutning.
NEATA-festivalen i Porovoo, Finland
Deltakelsen i festivalen ble sponset av NATF, Norsk Teaterråd, Øvre Eker Teaterråd, Buskerud Teater, Øvre Eiker kommune. ByTeateret dro direkte fra en vellykket teaterfestival i Praha til en noe skuffende Innkvartering i Finland. Utover dette var arrangementet greit lagt opp, transporten fungerte, den felles bespisningen var enkel men god. Første dagen ble det arrangert en felles busstur ut til en badestrand hvor det var en kafe. Turen var vellykket og førte til god kontakt med andre festivaldeltakere.
Festivalen hadde deltakere fra 10 land – Sverige, Island, Danmark, Italia, Latvia, Estland, Litauen, Polen foruten Norge og vertslandet Finland. Fremførelsene var i byens nye og moderne kulturhus, med unntak av Island som hadde et historisk spel utendørs. Det var flere scener slik arrangementet fungerte effektivt og greit. Rekvisittene var på plass, lyssetting ble gjort av profesjonelle og Hokksundgjengen spilte for en fullsatt sal (antatt rundt 100). Oppsettingen ble godt mottatt av publikum. Samme ettermiddag ble alle grupper som hadde hatt fremvisninger den samme dagen samlet og det ble gitt tilbakemelding av tre profesjonelle teaterfolk (fra Finland, Sverige og Danmark) etter at vi hadde forklart grunnlaget for forestillingen og svart på spørsmål fra salen. Tilbakemeldingen begynte med «Og så har vi de modige nordmenn» med henblikk på stykkets seriøsitet og vanskelighetsgrad. Tilbakemeldingen ble oppfattet å være entydig positiv i forhold til formidling og tolking, tatt i betraktning at vi er en gruppe som utelukkende består av amatører.
Teaterfestival i Mostar, Bosnia/Herzegovina
Deltakelsen i festivalen ble sponset av NATF, Norsk Teaterråd, Øvre Eker Teaterråd, Buskerud Teater, Øvre Eiker kommune. Vi dro med fly fra Gardermoen til Split i Kroatia og ble hentet der i minibuss. Vi hadde en grei tur gjennom et spennende landskap som fremdeles bar tydelig preg av krigen som hadde vært. Grensepasseringen var ukomplisert.
Vi dro direkte til feriehuset til familien Pudar Blagaj, som ligger ett utenfor Mostar. Der fikk vi en fantastisk varm velkomst av far og mor til Dado. Denne varmen og vennligheten avtok slettes ikke gjennom hele oppholdet vårt – snarere tvert i mot. Rommene var fine, sengene gode, maten eksellent, vannet i svømmebassenget varmt og beliggenheten inntil elva Buna flott. Det var ca 5 km in til Mostar, enten ble vi kjørt eller så tok vi drosje –som var billig. Mostar er en historisk by som er sterkt preget av krigen. Mange hus er fremdeles ikke reparert eller bygget opp, dels fordi eiere ikke kan finnes. Selv nasjonalteateret (i funkisstil) ble ødelagt og har tydelig hull i fasadene etter beskytning.
Hokksund ByTeater var den eneste gruppa som kom utenfra lokalmiljøet – Kroatia inkludert. På grunn av økonomi – eller snarere mangel på sådanne – dro de andre gruppene fort tilbake slik at vi fikk ikke så stor kontakt med andre enn festivalarrrangørene. I tillegg til framsyningene ble det også arrangert teaterverksteder. På grunn av stridigheter mellom kristne og muslimske grupperinger har teateret måtte flytte flere ganger. Nå holdt de til i en eldre bygning i sentrum og disponerte et rom med rå, sortmalte betongvegger på anslagsvis 70- 80 m2. Det ble en liten scene og få tilskuerplasser og veldig intimt.
Vi hadde nok en gang en flott oppsetting – syns vi selv. Og den fikk en veldig flott mottakelse av en fullsatt sal. Publikum var veldig spente på vår fremførelse av stykket og ble noe imponerte av hva vi hadde fått til – igjen basert på at vi er rene amatører. Etter forestillingen ble vi tildelt pris for lydkulisseeffekt og pris for ny poetikk. Vi ble også invitert til en ny teaterfestival2015 i Banja Luka i Nordbosnia.
Det var spesielt morsomt for oss å spille i byen der vår instruktør Dado hadde bodd. Han ble jo spesielt godt mottatt.