Spill er ofte basert på tradisjon. Tradisjon er kvalitet; men kan utfordres av fornying. Slik det er gjort med Maridalsspillet utenfor Oslo. Maridalsspillet er i år 14. – 19. august, som Oslos mest tradisjonsrike historiske friluftspill. Det settes opp ved ruinene av Margaretakirken i Maridalen. Manuset «Svartedauen» av Carl Fredrik Engelstad er brukt til flest av alle oppsetningene siden starten i 1974 – 20 ganger. Og brukes stadig – igjen og igjen.
Kunstnerisk leder Mari Mehus forklarer: -Etter nedstengningen av landet under pandemien var det naturlig for oss å sette opp «Svartedauen» i 2022. Tematikken var treffende og gjenkjennelig, i all sin grusomhet. Men det at samfunnet nettopp har vært gjennom en pandemi selv er likevel bare én av grunnene til at forestillingen «Svartedauen» er så aktuell, og derfor endte våre tanker og vurderinger med å sette den opp igjen i år.
ETT SPILL – TRE KAMPER
I årets oppsetning av «Svartedauen» følger vi tre store kamper: Et pars kamp for den forbudte kjærligheten, bøndenes kamp mot øvrigheta og skatteinnkreverne – og den store kampen mot den usynlige fienden: Pesta. Under oppsetningen i fjor ga de kvinnene en sterkere posisjon enn i den originale historien, blant annet ved å la den mannlige hovedrollen bli til en kvinne. Å få en opprørsk og handlekraftig kvinne i tet viste seg å være et godt valg.
-Da premieren i 2022 var overstått, var jeg strålende fornøyd, sier Mari Melhus. -Jeg følte virkelig at forestillingen var helstøpt, at vi sammen hadde laget noe bra og noe viktig. Likevel min regi-kollega Henrik Bøe Larsen og jeg å evaluerte: Hva ville vi gjort annerledes om vi skulle satt opp «Svartedauen» igjen?
ALLTID MULIG MED FORNYING
-Vi begynte å skrive ned punkter: Mer utfordrende scenografi, skrive nye scener for å bli bedre kjent med noen av hovedkarakterene, stramme opp dialogen, forenkle det gammeldagse språket ytterligere, gjøre de kvinnelige karakterene enda sterkere på scenen, skrive flere sanger, gi forestillingen et musikalsk løft. Lista ble lang. Og lista ble også et svar til oss selv: Vi har fortsatt mye å tilføre til denne historien, vi har mange ideer som gjør at vi kan fornye oss. I «Svartedauen» bor det nok materiale til å romme en ny oppsetning. Også ble det altså slik, forteller Mari – som også gleder seg over nyskrevet musikk til årets oppsetning.
Steinar Amundsen var med som musiker i Maridalsspillet i fjor, og har i år latt seg inspirere av middelalderlivet i Maridalen. Det er nye toner og tekst som fremhever både kjærligheten og intrigene, livsgleden og livskampen, det blir både solo, duett og korsang.
FRIVILLIGHETEN TRENGER FOLK – BLI MED
Maridalsspillet er tuftet på frivillig engasjement og involvering av barn og voksne. Det består i engasjement innen scenekunst, men også alle praktiske oppgaver som skal utføres gjennom denne sterke lokale kulturbegivenheten. Så er erfaringen av årene med pandemirestriksjoner har hatt konsekvenser for frivilligheten.
Hos oss har rekruttering hittil i år, og også i fjor, gått greit. Vi måtte jo jobbe litt i fjor for å finne frivillige, men det var overraskende mange gamle travere fra Maridalsspillet som trappet opp og brettet opp ermene, sier Mari.
-Den beste måten å rekruttere på, etter min erfaring, er alltid å la de frivillige selv være ambassadører for spillet. De snakker med sine venner og bekjente om hvordan det er å være med på spel, og da får vi med oss mange nye ansikter. Det er veldig stas. Nesten halvparten av de som har meldt seg på foreløpig i år, er nye i Maridalsspillet. Det tror jeg har mest med å gjøre at de har hørt fra venner at det var givende å være med i fjor. Men vi har fortsatt plass til mange. Alle mellom 5-100 år er velkomne.
Mari kommer med en apell: – Vi starter opp for frivillige aktører med to workshops på forsommeren, 11. og 18. juni, og prøvene starter først 30. juli. Så påmeldingen er ikke avsluttet og vi ønsker alle nye og gamle teaterentusiaster velkomne.
FORELDRE BLIR REVET MED…
Som en av Norges mest tradisjonsrike teatergrupper av utendørs teaterproduksjoner ønsker Maridalsspillet å formidle en viktig del av norsk kulturarv til Oslo og omegn. Og i «Svartedauen» er kulturarven fylt med spenning, kjærlighet, dramatikk og vrinskende hester.
-Da er det kanskje ikke så uventet at folk melder seg til innsats?
-Det er en del foreldre som følger barna sine til Maridalsspillet, fordi barna skal være med som skuespillere. Noen ender fort opp med et kostyme og befinner seg midt i en dramatisk scene fra middelalderen. Ikke fordi de må, men fordi de blir smittet av gleden og entusiasmen vi har når vi lager spel sammen. Ofte er flere generasjoner inne samme familie representert på eller av scenen hos oss.
Det gjør meg ekstra glad for at vi kan være et teater hvor vi har plass til alle, på tvers av generasjoner, bakgrunn, erfaring og ståsted, slutter Mari.
VÆRE SYNLIG OG GI FOLK EN SJANSE
Produksjonsleder Audun Krüger følger opp: -Vi håper at så mange som mulig skal komme, og vi heier veldig på at familie og vennegjenger kan være med å skape nye tradisjoner sammen med et utrolig hyggelig samhold og aktivitet i Maridalen. Det er jo alltid spennende å koordinere en stor gruppe mennesker, men det er utrolig berikende å være med å skape noe sammen med så mange forskjellige mennesker fra så mange bakgrunner, mener Audun.
Han er også opptatt av å rekruttere, og oppsummerer:
-Vi gjør det vi kan med forskjellige medier til å jobbe med å rekke ut til så mange som vi kan. Vi har forståelse for at det kan være vanskelig å engasjere seg etter en pandemi, men nettopp da er det viktig at vi gjør oss synlige og gir muligheten for folk å prøve litt, samt være tilgjengelige for alle.