Fra Broadwaymusikalen «Spring Awakening» (Foto: Stian Gregersen)

Broadwaymusikalen «Spring Awakening» er unnagjort. Full sal, stående applaus og kommentarer som «strålende forestilling» og «viktig historie» oppsummerer årets oppsetning for Kulturklovnene.

Thuy-Linda Nguyen Luu er entusiastisk regissør som har dyrket fram det beste i om lag 50 medvirkende på og bak scenen. Dessuten er hun leder for KulturKlovnene, og har stått bak over 30 oppsetninger i de siste 11 årene. Mer om hennes entusiasme senere, for først en hilsen:
-Velkommen som medlemmer av Norsk Amatørteaterforbund – hva fikk KulturKlovnene til å bli medlem?

PRAKTISK HJELP OG PRINSIPIELL HOLDNING
Thuy-Linda svarer med å fortelle at de hadde hørt om NATF lenge, om forsikringsordningen for medlemmer og andre medlemsfordeler. Så sier hun:
-Anne Lise. (red.anm; med Olsen til etternavn og halvparten av NATF-kontoret.) Hun var alltid så hyggelig og hjelpsom og en kjempegod veileder i vanskelige ting som å søke støtte og kompensasjoner. Hun tok seg tid til å hjelpe oss på en ordentlig måte, og derfor er vi nå medlemmer. Vi er et prosjektdrevet teater og har ingen foreldregruppe eller noe slik til å hjelpe oss.

Nå er vi 50 medlemmer; og alle er unge – da er en organisasjon god å ha i ryggen. Og selvsagt er det riktig at vi står sterkere sammen.

UNGE MOTIVERTE I ETT ÅR…!
-Hvordan har dere klart dere gjennom koronatida?

-Vi startet med audition til Broadwaymusikalen «Spring Awakening» allerede i august 2020, og hadde øvinger med smittevernregler en stund. Så ble det en ytterligere innstramming av reglene og vi gikk over til å øve på zoom. Det er krevende å holde unge mennesker mellom 16 og 30 motivert både fordi det ikke foregår fysisk og fordi det pågår over så lang tid. Vanligvis et prosjekt for oss på to til tre måneder.

Vi møttes ikke fysisk før nå i august, og det i slike situasjoner vi ser hvilken arena for møter mellom ungdom KulturKlovnene er.

-Hvorfor «klovn» i navnet?
-Med navnet KulturKlovnene ønsker vi å vise at vi er uhøytidelige, men at vi også skal levere på et kunstnerisk høyt nivå. Vi skal være seriøse, men framfor alt ha det gøy. For oss er det viktigste at alle har det bra under prosessen, selv om resultatet selvsagt også er viktig.

MED INTERESSE FOR FOLK OG ORGANISASJON
Så tilbake til Thuy-Lindas entusiasme. Her sakser vi fra et intervju på KulturKlovnenes egen nettside:
– Jeg syns det er noe trollsk og magisk med høsten. Å drikke en god fruktte, lese en e-bok, eller se på tv-serie med god samvittighet. Høsten betyr også å dra på øvinger og bli kjent med nye fjes! Det gir meg innmari mye å jobbe med andre. Det beste med å være regissør er å se hvordan skuespillerne utvikler seg og transformerer til karakteren sin. Man kan si at jeg er over gjennomsnittet glad i mennesker og organisasjonsarbeid, sier Nguyen Luu, og legger til:

-Jeg vil at KulturKlovnene skal være en plattform hvor unge mennesker møter andre med samme interesse, lærer seg organisasjonsarbeid, forplikter seg til noe som er større enn dem selv og ikke minst får muligheten til å utvikle seg, både som person og scenekunstner. Dette er viktige ting, uansett hva du kommer til å drive med resten av livet ditt

FAKTA OM KULTURKLOVNENE:

  • KulturKlovnene ble stiftet i 2009 og har base i Oslo.
  • Er et kreativ kollektiv som ønsker å sprenge grenser gjennom produksjoner med høy kunstnerisk kvalitet. Alle skal med og ingen skal ta all æren. Hver enkel skal ha eierskap til det som blir skapt i fellesskap.
  • Vil fremme mangfoldig scenekunst i alle ledd, både bak og på scenen.
  • Vil skrive sin egen historie og mikser gjerne sjangrene: musikk, teater og dans. Er kjent for å lage show og spre genuin musikk- og teaterglede!
  • KulturKlovnene stått bak over 30 oppsetninger i de siste 11 årene.
  • Setter vanligvis opp i Sentralen, men har også satt opp to egenskrevne musikaler på Den Norske Opera & Ballett.
  • Medlem av Norsk Amatørteaterforbund