Da Tord Øverland Knudsen var seks år sto han på scena som blekksprutarm (!) i Elverum Barnemusikkteaters første forestilling «Ruffen tør». Nå – 31 år senere kan han se tilbake på sceneopptredeer i Royal Albert Hall i London og i Sydney Operahouse. Som en tredel av bandet «The Wombats» har han varmet opp for Rolling Stones i New York og spilt flere ganger på legendariske Glastonbury festival, bare for å ha nevnt noe. Og gruppas nye album «Fix Yourself, not The World» landa på 1.plass på de britiske hitlistene.
(Et lite PS: The Wombats spiller på Rockefeller i Oslo 5. mai.)
TRYGGHET FOR Å GÅ PÅ SCENA
Slik kan det går med en guttunge som nærmest har vokst opp i Elverum Barnemusikkteater.
-Jeg startet i EBMT som 6-åring og var med i 12 år, forteller Tord Øverland Knudsen.
-Det gav meg en trygghet for det å stå på en scene. Det har selvsagt vært veldig viktig senere i livet når jeg nå står på scenen og spiller konserter. Samholdet mellom alle i teatergruppa kan også sammenlignes med den gjengen som jeg nå turnerer med – det er super sosialt og blir som en stor familie!
-Noen spesielle opplevelser fra tida i EBMT?
-Jeg husker spesielt godt oppsetningen «Pallus Pinasia» hvor en liten gruppe av oss som var eldst både skrev manus og musikken selv. Dette var en av mine første opplevelser med låtskriving og var også en viktig erfaring som jeg har tatt med meg videre.
TAKKNEMLIG FOR FRIVILLIGHETEN
-Satte Elverum Barnemusikkteater noen varige spor?
-Det var alltid musikk-delen som interesserte meg mest, og det er veldig tydelig at erfaringen jeg fikk i EBMT var en viktig faktor i valgene jeg tok senere. Først ved å gå på musikklinja på Stange og senere musikkstudier i Liverpool på LIPA. Det kreative i musikken ble etter hvert det viktigste – låtskriving og studioproduksjon, for så å spille live det vi har laget.
-Så er 2022 «frivillighetens år». Tenkte du på «frivilligheten» i Elverum – altså at mange sto på i kulissene?
-Hele modellen til EBMT var basert på frivillighet og dugnad, og samtlige foreldre var aktive bak kulissene i form av kostyme-laging, snekring av kulisser, sminke, orkester og regi. Uten dette hadde ikke EBMT kunne eksistert, så jeg er evig takknemlig for nettopp dette!
LIVERPOOL OG ELVERUM – LITT LIKE LIKEVEL…
The Wombats ble startet under skoleårene på The Liverpool Institute for Performing Arts (LIPA) og har holdt på i snart 20 år. Gruppa består av Matthew Murphy (vokal, gitar og keyboard), Dan Haggis (trommer og koring) – begge fra Liverpool – sammen med Tord (bass og av og til vokal). De har gitt ut fem album og har spilt på festivaler over hele verden.
-Kan du fortelle hvordan du og dine engelske kolleger i Wombats «finner tonen»? Er det mentalt og musikalsk langt fra Elverum til Liverpool – der dere tre fant hverandre?
-Når det kommer til kjemien og det musikalske mellom oss tre i bandet, vil jeg si at vi faktisk har mange av de samme referansene siden vi vokste opp på 90-tallet hvor grunsjen og britpopen var dominerende i platesamlingene våre. Og selv om de lyriske referansene og hverdagen i Liverpool kan være ganske annerledes enn Elverum, er vi likere enn man skulle tro og musikk er jo et universelt språk som har potensialet til å nå ut til folk uavhengig av hvor man befinner seg i verden!
Oppsummerer Tord, mens det i Elverum Barnemusikkteater åpnes for nye, unge som vil på scena.